Podokin.be

 
 

Nieuws

PREVENTIE BIJ JONGE VOETBALLERS HEEFT TOCH ZIN !!!!.

Prof.Witvrouw: \\\"De top 3 van de voetballetsels, samen goed voor 60% van het aantal letsels, kan grotendeels ondergebracht worden bij de niet-contact letsels: het betreft hier spierletsels (31%), ligamentaire letsels (20%) en spierkneuzingen (8%) (zie kaderstuk). Dat betekent dat preventie mogelijk is en dat specifieke preventietraining zinvol is vanwege het rendement. Opvallend bij dit soort letsels is bvb dat het merendeel zich op het einde van de wedstrijd manifesteert en dus rechtstreeks in verband kan gebracht worden met vermoeidheid. Het verbaast me dan ook dat in voetbal veel op maximale kracht wordt getraind en minder op krachtuithouding, terwijl dit laatste toch wel effectiever zou zijn naar preventie toe. Kracht zou in een voetbaltraining regelmatig aan het einde van een trainingsessie kunnen ingebouwd worden, maar dan specifiek gericht naar krachtuithouding. Dat wil zeggen met lage belasting en veel herhalingen\\\".

Podologigsch screeningsproject bij Hogerop Wolvertem-Merchtem !!!!!

·         Jonge sporters in volle groei moeten zich steeds fysiek aanpassen aan veranderende omstandigheden. Dit kan leiden tot overbelastingsblessures en dergelijke. Informatie betreffende schoenen, zowel in het dagelijks leven als tijdens de sport, is heel belangrijk, maar naast het geven van info moet er dus ook rekening gehouden worden met lichaamsveranderingen. In het kader van het footpassproject van de club, zal er door ons, Podokin, een voetscreening uitgevoerd worden om preventief blessures op te sporen.   ·         Deze voetscreening wordt uitgevoerd via een opname van de voetafdruk op een sensorenplaat. Deze opname geeft ons een beeld van hoe de afrol gebeurt tijdens het stappen en het lopen. Op die manier kunnen we, aan de hand van het stappatroon, bepalen of er risicofactoren zijn voor het ontwikkelen van blessures. ·         Daarnaast wordt er ook nog een screening gedaan van de algemene houding. Hierbij worden het bekken en de rug bekeken. Dit omwille van het feit dat het lichaam functioneert als een keten en dat elke verandering in houding een invloed kunnen hebben op blessures. 

GOED SCHOEISEL

Een goede comfortschoen moet eerst en vooral een stevige  contreefort hebben of met andere woorden de hiel moet in de schoen omsloten worden.  De zool moet plooibaar zijn aan de tenen, op de plaats waar je de voet afrolt en niet ter hoogte van de middenvoet.  Verder moet ze een goede pasvorm hebben zowel in de lengte als in de breedte.  De teenbox moet redelijk hoog zijn zodat ze nergens duwt of schuurt. Er mogen geen hinderlijke naden zijn en wie last heeft van knobbels raden we schoenen aan waarvan de teenbox uit rekbaar materiaal bestaat.  Vervolgens moet de schoen een goede omsluiting hebben, zoals veters of velcro.  Een hakhoogte tussen 1 en 3 cm is ideaal.  Wie gemakkelijk zweet, raden we schoenen aan die gemaakt zijn in leder. Leder ademt en is soepel.  Tot slot kan een antislip zool heel belangrijk zijn, zeker voor oudere en minder mobiele personen.

Bron: goed schoeisel

AFSPRAAK MAKEN

voor afspraken kan je ons ENKEL TELEFONISCH bereiken op het nummer 052 21 89 29 ! Enkel MAANDAG - ,WOENSDAGnamiddag vanaf 13u30 tot 18u30, en DONDERDAG

CONTROLE ZOLEN

DE WERKING VAN ZOLEN KAN ENKEL NAGEGAAN WORDEN / MET DE ZOLEN IN DE SCHOEN !!!!!! GEWOON ZOMAAR OP DE ZOLEN GAAN STAAN HEEFT GEEN ENKELE  WAARDE !!!!!!

Groeispurt en schoenmaat

De schoenmaat is mogelijk een goede voorspeller voor de start van de groeispurt. Dat berichten Iris Busscher (UMCG) en collega's in Scoliosis. Dat zou een aanwinst zijn voor pubers met idiopathische scoliose, aangezien de piek in lengtegroei bepalend is voor de mate van scheefgroeien en voor het verloop van de behandeling.

Bron: Karen van Weelden, Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde, 15 februari 2012

Loop rechtop

"Loop rechtop!" Hoe vaak wordt dat niet gezegd? Tegen kinderen, maar ook tegen volwassenen. Sommige therapieën oefenen hierop. Meestal vanuit het bekken, door dit achterover te kantelen. Hoe goed bedoeld ook, dit blijft vermoeiend.

Hoe dan?

Ga eens ontspannen staan met de voeten iets uit elkaar en de armen afhangend langs het lichaam. De binnenkant van de hand, de handpalm is naar het been gericht, de buitenkant, de handrug, van het lichaam af. Draai nu rustig beide handpalmen een kwartslag, zodat deze naar voren zijn gericht. Wanneer je dit één of meerdere keren hebt gedaan voel je dat de armen automatisch meedraaien en de schouders zich naar achter bewegen. Het lichaam als geheel verplaatst zich nu naar achter en bekkenkanteling is niet meer nodig. Doe dit met enige regelmaat en je gaat vanzelf meer rechtop lopen. Voor hardlopers: draai beide handpalmen enigszins naar boven.

Bron: Oomens lederhandel

Ballerina's

Ballerina's zijn slecht voor de voeten, ze bieden zo weinig steun dat er druk wordt uitgeoefend op de knieën, heupen en rug, meent een Britse vereniging van pedicures en podologen. Door het ontbreken van een hiel en bandje mogen de platte schoentjes maar voor een korte periode gedragen worden.

"De schoenen bieden de voeten weinig demping" vertelt een woordvoerder van de vereniging. "Hierdoor krijgen het onderbeen en de voet de volle impact van de bewegingen te verwerken."

Artritis

Volgens podologe Lorraine Jones kunnen ballerina's op de lange termijn de kans op artritis verhogen en spierscheuringen veroorzaken. Bij balletdansers die echte balletschoenen dragen komen ingegroeide en gespleten teennagels veel voor.

Houdingstherapie wordt meer en meer belangrijk

Meer en meer focussen wij ons op houdingstherapie. De biomechanica speelt nog altijd een belangrijke rol, maar door onze jarenlange ervaring ondervinden wij dat er nog bijkomende therapieën een enorme invloed kunnen hebben op de houding. Wij doen onze uiterste best om deze meer en meer toe te passen.

Daardoor wijken wij nog meer af van de, tot nu toe, bekende wegen. Het wordt een echte totaaltherapie met zooltjes als basis, met natuurlijk altijd in samenwerking van andere disciplines...

Wij houden jullie op de hoogte!

Schoenen en veters

Schoenen en veters, beiden een totaal verschillend verhaal.

Maar wanneer u schoenen heeft met veters is het beter om deze telkens weer los te maken en wederom te binden als u deze opnieuw gaat dragen.

De meest bekende knoop is waarschijnlijk de 'grootmoeders knoop'. Deze bestaat uit twee fases.

(a) (b) (c)

Deze techniek draait de veters zogezegd om, het is dus uiterst belangrijk dat de veters in de tegenovergestelde richting gaan om loskomende veters te voorkomen. Afbeelding c is een voorbeeld van hoe het niet moet.

Nog enkele nuttige tips voor het voorkomen van het loskomen en slijten van de veters:

  • Om het even welke knoop moet stevig vastgetrokken worden. Vooral in het midden van de knoop.
  • Zeer wendbare veters zoals nylon zijn niet goed, polyester en vooral katoen zijn veel beter.
  • Zorg dat de veters niet te lang zijn, vervang ze of maak ze korter om te voorkomen dat er op gestapt wordt.
  • Span je veters zijwaarts aan.

Voor meer tips & tricks, bezoek zeker de bronpagina eens!

Bron: Ian's Shoelace site

Beoordeling zolen

Hoe kan je zien dat de zolen voldoen?

Zolen kunnen niet beoordeeld worden zonder deze in de schoenen te leggen, de schoen is de fundering waarop de zool geplaatst wordt. Versleten schoenen dragen bijvoorbeeld bij tot een slechte werking van de zolen. Via het footscan-systeem wordt nagegaan of de schoen samen met de zool een goede afrol hebben, goede schoenen zijn dus cruciaal.

Zowel het beoordelen als het zogenaamd rechtzetten van de hiel met enkel de zool onder de voet heeft geen enkele zin. Beoordeel dus nooit een zool los onder de voet.

Kinderen dragen dikwijls te kleine schoenen

Meer dan 90 procent van de kinderen loopt rond met te kleine en te nauwe schoenen. Wat heel schadelijk is voor hun voetjes.

Zo kiest u de ideale schoenen:

  • Laat uw kind met beide voeten recht op een blad papier staan. Teken de contouren van de voet en voeg 12 millimeter toe aan de langste teen. Knip uit en leg het in de schoen. Als het papier gekreukt is of openstaande randen heeft, is de schoen te krap of te smal.
  • Pas steeds beide schoenen en kies ze in functie van de grootste voet.
  • Pas schoenen in de namiddag, dan zijn de voeten wat meer opgezwollen.
  • Laat uw kind geen schoenen van broer of zus afdragen, deze zijn al gevormd en kunnen een foute voetstand ontwikkelen.
  • Controleer om de twee à drie maanden of de schoenen nog niet te klein zijn.
  • De schoenzool mag alleen plooien aan de teen.
  • Hielomsluitingen mogen niet of nauwelijks indrukbaar zijn.
  • Schoenen de je te veel in verschillende richtingen kan vervormen, zijn niet stevig genoeg.
  • De beste sluitingen zijn velcro (kleefstroken) of veters, omdat je die het nauwkeurigst kunt dichtmaken.

  • Onderzoek wees uit dat maar liefst 94 procent van de kinderen een te kleine schoen draagt, 92 procent ook nog een te smalle. Er was een kind met drie maten te groot, en eentje met maar liefst vier schoenmaten te klein.

    Bron: EXTRA: Vrije tijd & cultuur

Gepersonaliseerde milieumatten

Nieuw! Gepersonaliseerde milieumatten voor elke motocrosser, team, firma, fabrikant, producent, particulier... Conform aan de FIM normen anno 2010. Deze kunnen ontworpen worden in alle maten, kleur naar wens, met eigen naam, nummer, logo\'s van je sponsors... Vergeet zeker de aantallen niet te vermelden.

Bij vragen of interesse kan u zich wenden naar milieumatten@hotmail.be

Bron: Mx World